Magnez jest bardzo ważnym pierwiastkiem dla naszego organizmu. Pierwiastek ten odgrywa ważną rolę w utrzymywaniu ciśnienia osmotycznego krwi a także innych tkanek. Jest składnikiem kości, uczestniczy w przekazywaniu sygnałów w układzie nerwowym. Bierze udział w procesie syntezy i rozpadu związków wysokoenergetycznych. Jest bardzo ważny w profilaktyce chorób układu krążenia i serca, a także w profilaktyce nerwicy i niektórych nowotworów.

Niedobór magnezu prowadzi do zwiększenia pobudliwości nerwowo-mięśniowej. Objawami niedoboru tego pierwiastka są także osłabienie i nieprawidłowa praca serca, co może powodować arytmie, kołatanie serca, mrowienie kończyn, zaburzenia snu. Może powodować stany lękowe i trudności z koncentracją. Niedobór magnezu oznacza także wypadanie włosów i większą łamliwość paznokci.

Magnez znajdziemy w czekoladzie, kakao, orzechach. Jego dobrym źródłem jest pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane, groch, fasola i kasza gryczana. Jest także wiele preparatów zawierających magnez.

Wapń (łac. Calcium) wchodzi w skład kości oraz niektórych rodzajów ścian komórkowych. Jest niezbędnym składnikiem w kurczeniu się mięśni, szkieletowych, gładkich oraz mięśnia sercowego. Umożliwia krzepnięcie krwi, obniża ciśnienie tętnicze.

Zalecana dawka wapnia dla osób dorosłych to od 800 do 1000 mg. Ta dawka jest większa w przypadku dzieci i młodzieży (1200 mg) oraz w przypadku kobiet w ciąży (1400 mg) oraz karmiących (2000 mg). Wapnia nie potrzebujemy dużo, ale jego niedobór powoduje wiele problemów. Niedobór wapnia może być przyczyną osteoporozy. Jego niedobór może także powodować zaburzenia w procesie krzepnięcia krwi, zaburzenia rytmu serca. Może być także przyczyną niedociśnienia tętniczego.

Wapń znajdziemy w mleku oraz jego przetworach, a także w rybach. Jeśli mamy duże niedobory wapnia w organizmie, można zastosować preparat zawierający ten pierwiastek. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, najlepiej skonsultować się z lekarzem, który podpowie czy konieczne jest stosowanie preparatów zawierających wapń.

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego jak ważne dla funkcjonowania organizmu są mikroelementy. Obok odpowiednich proporcji makroelementów czyli węglowodanów, tłuszczy i białek oraz witamin, ważne są pierwiastki. Zwykle wiemy jak istotny jest magnez, wapń, żelazo, potas czy cynk. Są jednak i inne mniej znane, ale też istotne pierwiastki.

Magnez jest istotnym składnikiem w profilaktyce chorób serca, nerwic, cukrzycy i nowotworów. Tracimy go przez picie kawy oraz stres, dlatego warto na bieżąco uzupełniać poziom magnezu w organizmie. Wapń to niezbędny składnik kości, żelazo bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek. Potas utrzymuje równowagę wodno-elektrolitową w organizmie. Tracimy go w wyniku np. wymiotów i należy wtedy jego poziom uzupełnić. Cynk chroni organizm przed działaniem wolnych rodników.

Mniej znane minerały to np. selen, chrom, miedź. Ich właściwy poziom jest też ważny w organizmie. Selen niszczy wolne rodniki, chrom uczestniczy w przemianach tłuszczy, miedź jest niezbędna w przyswajaniu żelaza.